De Raad van Toezicht over het bestuur

De Raad van Toezicht (RvT) over het bestuur in 2022

De RvT houdt toezicht op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken bij het pensioenfonds. Deze raad met drie onafhankelijk deskundigen kijkt bijvoorbeeld hoe het bestuur omgaat met de risico’s en of het de belangen van alle betrokkenen evenwichtig behartigt. De RvT adviseert het bestuur en moet sommige besluiten ook goedkeuren.

De RvT vindt dat het bestuur zich goed voorbereid op besluitvorming en ‘in control’ is. Als goed voorbeeld noemt de RvT de aanloop naar besluitvorming voor de verhogingen van de pensioenen eind 2022. Er is ruim tijd genomen en aandacht besteed om alle verschillende aspecten te belichten.

Plan van aanpak

In overleg met het bestuur heeft de RvT in 2022 een plan van aanpak gemaakt voor een paar thema’s:

• Voorbereiding op de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel
  • Rolverdeling tussen de organen en de sleutelfuncties
  • Duurzaamheidsrisico’s en maatschappelijk verantwoord beleggen

‘Het bestuur is in control’

Wat vindt de RvT?

De RvT heeft vastgesteld dat

• Het bestuur heeft 9 van de 10 aanbevelingen van de RvT volledig en 1 deels opgevolgd.
  • De voorbereiding op de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel loopt, maar heeft in 2022 vertraging opgelopen door wijzigingen bij de sociale partners. In 2022 ging de stuurgroep van start. Daarnaast is een projectplan Pensioenakkoord met mijlpalen besproken met de pensioenuitvoerder, het VO en de RvT. Alle belanghebbenden zijn tijdig en adequaat geïnformeerd.
  • De governance van het fonds is goed ingericht en functioneert goed.
  • Het VO is weer op sterkte en functioneert goed.
  • Eén van de twee vacatures bij het bestuursbureau zijn ingevuld.
  • Het bestuur heeft met een ALM-studie onderzocht of het beleggingsbeleid in lijn is tot de invoer van de nieuwe pensioenregels.
  • Er was in 2022 veel aandacht voor het rente afdekkingsbeleid.
  • In 2022 is voldoende aandacht besteed aan het beleid voor maatschappelijk verantwoord beleggen, duurzaamheidsrisico’s en andere ESG-aspecten.
  • Het bestuur neemt besluiten weloverwogen. Dit geldt zeker voor het jaarlijks te nemen indexatiebesluit.
  • De risicomanagement-cyclus is geïntegreerd en werkt adequaat. Er is inzicht in de belangrijkste risico’s de beheersmaatregelen worden periodiek getoetst. De rapportages zijn volledig en geven inzicht in de grootste risico’s. Wel constateert de RvT dat de risico-opinie bij voorgenomen besluiten soms nog ontbreekt.Verder adviseert de RvT het bestuur onder andere:
  • Reserveer voldoende tijd voor de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel;
  • Het VO heeft adviesrecht. Neem het VO daarom proactief, tijdig en volledig mee te nemen in de overgang naar en gedurende de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel;
  • Stel een normkader op en toets de principes en de uitgangspunten van voorgenomen besluiten ten aanzien van de nieuwe wetgeving op een evenwichtige belangafweging.
  • Voeg bij elk voorgenomen besluit een risico-opinie toe.

Het bestuur heeft de communicatie goed op orde en communiceert op een open, toegankelijke en begrijpelijke wijze met de belanghebbenden van het fonds. Het over gaan op het digitaal pensioenfonds is een volgende stap die het bestuur in 2023 verder gaat uitvoeren.

Lees het hele verslag op pagina 57 in ons jaarverslag. Daar staat ook een reactie van ons bestuur op het verslag van de RvT.