Onze vice-voorzitters blikken terug

Terugblik op 2021 aan de hand van vier stellingen

Onze vice-voorzitters blikken terug

1. ’De financiële positie van ons fonds is goed hersteld’

Han Baaij: ‘De dekkingsgraad is in 2021 gestegen van 117,4% naar 133,3%. Dat betekent dat de toch al gunstige financiële positie begin 2021 aanzienlijk is versterkt in het verslagjaar.’

Gijsbert Burggraaf: ‘De financiële positie van ons fonds is inderdaad goed hersteld. Doordat de rente aan het oplopen is en onze beleggingen het goed hebben gedaan, is de dekkingsgraad van het fonds snel aan het stijgen. Dat is natuurlijk goed nieuws en maakt indexatie naar de toekomst mogelijk. Dat laatste is fijn voor de deelnemers om stijgende kosten van het huishoudboekje te kunnen betalen.’

2. ’Onze beleggingen hebben het goed gedaan’

Han Baaij: ‘Het resultaat op de beleggingen was 9,06%. Dat is op zichzelf al een heel mooi resultaat. Maar ook was dat 1,72% hoger dan de benchmark. De benchmark is een maatstaf waaraan we kunnen zien hoe onze beleggingen het hebben gedaan. Dus als je hoger uitkomt dan de benchmark, betekent het dat we ook in die zin goed resultaat hebben gehaald.

Gijsbert Burggraaf: ‘De beleggingen hebben het inderdaad goed gedaan. Onze beleggingsmix blijkt zelfs bestand tegen een wereldwijde corona-pandemie. We hebben bij het bepalen van de strategische mix van beleggingen heel praktisch nagedacht over wat er gebeurt als het bijvoorbeeld slecht gaat met de economie. In de praktijk is gebleken dat onze mix van beleggingen tegen een stootje kan.’

3. ’Ons fonds heeft stappen gemaakt met Maatschappelijk Verantwoord Beleggen (MVB)’

Gijsbert Burggraaf: ‘We vinden, net als de werkgever DHL, het belangrijk om maatschappelijk verantwoord te beleggen. Dat betekent dat we soms duidelijke keuzes moeten maken, bijvoorbeeld met het oog op het klimaat. Het afgelopen jaar stond MVB regelmatig op de agenda. We hebben besloten om bepaalde beleggingen uit te sluiten, onder andere het beleggen in wapenfabrieken.’

Han Baaij: ‘Het onderwerp MVB is uitgebreid besproken in het bestuur. Ons fonds heeft, net als vele andere pensioenfondsen, het zogenaamde IMVB (Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen)-convenant getekend. Zo kunnen pensioenfondsen meehelpen om de situatie te verbeteren op een aantal risicogebieden. Wel is het zo dat we als klein fonds beleggen via vermogensbeheerders, waardoor onze invloed beperkt wordt.’