Het Verantwoordingsorgaan over het bestuur

Het Verantwoordingsorgaan (VO) over het bestuur in 2021

‘Het bestuur heeft in 2021 correct en tijdig gehandeld’

Het VO adviseert het bestuur gevraagd en ongevraagd. In 2021 heeft het VO voldoende informatie ontvangen van het bestuur. Leden van het VO hebben vergaderingen van het bestuur bijgewoond met andere commissies van ons fonds.

Het bestuur heeft het VO drie keer om advies gevraagd. Een keer voor de profielschets van een lid Raad van Toezicht (RvT). Een andere keer bij de herbenoeming van een lid RvT. Een derde adviesaanvraag ging over het beloningsbeleid. Het VO heeft alle aanvragen positief beoordeeld. In 2021 is een VO-lid (namens de werknemers) teruggetreden. Het VO bleef daardoor met twee VO leden (namens de gepensioneerden) bestaan.

Het VO ervaart net als vorig jaar een open en constructieve communicatie met het bestuur, de RvT en het bestuursbureau van Pensioenfonds DHL. Toch was daar in 2022, tussen bestuur en VO, een uitzondering op. Dit heeft geleid tot het vertrek van een VO-lid namens de werknemers. Maar ook heeft dit ervoor gezorgd dat er afspraken zijn gemaakt over communicatie in de toekomst.

Meer diversiteit

Het VO vindt dat het bestuur zich actief aan de Code Pensioenfondsen houdt. Een punt van aandacht blijft de norm over diversiteit: één van de leden jonger moet zijn dan 40 jaar. Zowel het bestuur als het VO voldoen daar nog niet aan. Wel werkt het bestuur hier actief aan.

Nieuw pensioenakkoord

Sinds 2020 is het onderwerp ‘het nieuwe pensioenakkoord’ een belangrijk onderdeel op de agenda van het bestuur. Het bestuur geeft een goede invulling aan zijn rol om zich een eerste beeld te vormen. Dat is nodig om op termijn tot de juiste besluiten te komen. Het VO wordt actief geïnformeerd en betrokken bij de ontwikkelingen rond het nieuwe pensioenakkoord.

Conclusie

Het bestuur heeft in 2021 correct en tijdig gehandeld. Het bestuur heeft bij de beleidskeuzes een zorgvuldige en open besluitvormingsprocedure gevolgd. Het bestuur heeft zich op een actieve en goede manier een steeds beter beeld gevormd over het nieuwe pensioenakkoord. Het VO is steeds goed geïnformeerd en betrokken bij de verkenning van de invoering van het nieuwe pensioenakkoord.
Lees het hele verslag op pagina 65 in ons jaarverslag. Daar staat ook een reactie van het bestuur op het verslag van het VO.