De Raad van Toezicht over het bestuur

De Raad van Toezicht (RvT) over het bestuur in 2021

‘Het fonds is tijdig gestart met informeren over het nieuwe pensioenstelsel’

De RvT houdt toezicht op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken bij het pensioenfonds. Deze raad met drie onafhankelijk deskundigen kijkt bijvoorbeeld hoe het bestuur omgaat met de risico’s en of het de belangen van alle betrokkenen evenwichtig behartigt. De RvT adviseert het bestuur en moet sommige besluiten ook goedkeuren.

De RvT vindt dat vergaderingen van het bestuur in 2021 goed werden voorbereid en goed geleid, net als in voorgaande jaren.

Plan van aanpak

In overleg met het bestuur heeft de RvT in 2021 een plan van aanpak gemaakt voor een paar thema’s:

• Voorbereidingen op het nieuwe pensioenstelsel (pensioenakkoord)
  • Waarborgen van de kwaliteit van de data waar het fonds mee werkt voor de pensioenen, tot in de verre toekomst
  • Uitvoering en verbetering van het risicomanagement
  • Maatschappelijk verantwoord beleggen

Wat vindt de RvT?

De RvT heeft vastgesteld dat:

• Het bestuur heeft de aanbevelingen van de RvT heeft overgenomen en alle aanbevelingen ook opgevolgd.
  • Het bestuur functioneert goed.
  • Het fonds is tijdig gestart met het in kaart brengen van de uitvoerbaarheid van een pensioenregeling volgens het pensioenakkoord. Het bestuur heeft de sociale partners tijdig geïnformeerd en is met hen in gesprek over het nieuwe pensioenstelsel. Ook krijgt het nieuwe pensioenstelsel aandacht in de communicatie aan de deelnemers.
  • De governance van het fonds is goed ingericht en functioneert goed. De RvT maakt zich alleen zorgen over de bezetting van het VO. Het bestuur heeft wel de nodige stappen gezet: bieden van opleidingsmogelijkheden en het aanboren van een kweekvijver met mogelijke kandidaten. De RvT zegt dat er hard moet worden gewerkt om een stevig VO neer te zetten, dat goed is voorbereid op het nieuwe pensioenstelsel. De RvT adviseert het bestuur om een externe begeleider aan te trekken om het VO een goede start te geven.
  • Een tweede beleggingsexpert in de BAC voegt waarde toe en biedt tegenwicht aan de huidige beleggingsadviseur. De RvT adviseert het bestuur hiervoor bij voorkeur naar een expert te zoeken.
  • In 2021 is veel aandacht besteed aan het beleid voor maatschappelijk verantwoord beleggen. Het bestuur heeft duidelijke doelstellingen vastgelegd. Een volgende stap kan zijn dat één of twee bestuursleden de opvolging van het MVB-beleid op zich nemen.

Verder adviseert de RvT het bestuur onder andere:

• Om te zorgen voor een kwantitatieve onderbouwing als het premiedekkingsgraadbeleid afwijkt.
  • Om de evenwichtige belangenafweging duidelijker vast te leggen.

De RvT vindt dat de website van het fonds is up-to-date is. Het fonds gaat mee met de nieuwe ontwikkelingen in digitale communicatie zoals filmpjes met uitleg over de pensioenregeling en interviews, het verkorte jaarverslag en blogs op de website. De RvT adviseert het bestuur wel om zoveel mogelijk e-mailadressen te verzamelen om meer digitaal te kunnen communiceren.

Lees het hele verslag op pagina 61 in ons jaarverslag . Daar staat ook een reactie van ons bestuur op het verslag van de RvT.