De Raad van Toezicht over het bestuur

De Raad van Toezicht (RvT) over het bestuur in 2020

‘Bestuur heeft zich flexibel aangepast’

De RvT houdt toezicht op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken bij het pensioenfonds. Deze raad met drie onafhankelijk deskundigen kijkt bijvoorbeeld hoe het bestuur omgaat met de risico’s en of het de belangen van alle betrokkenen evenwichtig behartigt. De RvT adviseert het bestuur en moet sommige besluiten ook goedkeuren.

In 2020 heeft het bestuur zich flexibel aangepast aan de coronamaatregelen. Er is vaker en online vergaderd. Vergaderingen zijn goed voorbereid en worden goed geleid.

Plan van aanpak

In overleg met het bestuur heeft de RvT in 2020 een plan van aanpak gemaakt voor een paar thema’s:

• Hoe we toekomst van ons fonds zien
  • De strategische wijzigingen en risico’s rond het nieuwe pensioenakkoord
  • Hoe wordt omgegaan met mogelijke gevolgen van de lage rente

Wat vindt de RvT?

De RvT heeft vastgesteld

• dat het bestuur de aanbevelingen van de RvT heeft overgenomen en alle aanbevelingen ook heeft opgevolgd en
  • dat het bestuur de juiste onderwerpen op de agenda zet en daarbij rekening houdt met toekomstige ontwikkelingen en
  • dat het bestuur aandacht heeft besteed aan de gevolgen van de lage rente

Wel vindt de RvT, dat evenwichtige belangenafweging in de besluitvorming en de effecten per doelgroep in de besluiten, uitgebreider omschreven mogen worden. Ook zouden deze in het bestuursverslag opgenomen kunnen worden.

De RvT heeft er begrip voor dat er in 2020 geen aandacht was voor hoe het fonds naar de toekomst kijkt. Dat kwam door de gevolgen van de coronacrisis. De RvT heeft aanbevolen, mede gelet op het aanstaande pensioenakkoord, dit onderwerp op de jaarkalender 2021 te zetten.
Verder is aanbevolen dat de mogelijke strategische wijzigen en bijbehorende risico’s in verband met het nieuwe pensioenakkoord, tijdig in kaart worden gebracht. Net als het tijdig en goed informeren van alle belanghebbenden.

Het VO, de RvT, de sleutelfuncties en de commissies zijn naar behoren ingericht. Door de komst van nieuwe VO-leden is het VO weer op sterkte en heeft een nieuwe start kunnen maken. De commissies functioneren goed.

Tenslotte vindt de RvT dat het bestuur op transparante en begrijpelijke manier communiceert.
Teksten en taalgebruik passen goed bij de doelgroepen. De RvT is ook positief over de ingezette communicatiekanalen.
De RvT vraagt om te overwegen een deelnemerspanel in te stellen. Zo kan het bestuur erachter komen of de boodschappen inderdaad duidelijk overkomen en aansluiten op de pensioenkennis van de lezers.

Lees het hele verslag op pagina 57 in ons jaarverslag. Daar staat ook een reactie van ons bestuur op het verslag van de RvT.